воскресенье, 11 октября 2015 г.

Данко Христина Іванівна "старший вчитель"



                    План-конспект уроку з літератури рідного краю                        
                           Мала проза Ірини Невицької ( 10 клас )
Мета: познайомити учнів з оповіданнями письменниці навчити визначати проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього аналізу; виховувати позитивні моральні якості, повагу до літератури рідного краю.
Обладнання: портрет Ірини Невицької, збірки творів (ксерокопії).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань; лекція з елементами бесіди.
                                                    Хід уроку
I.Мотивація уроку.
1.Вступне слово вчителя.
 Сьогоднішню нашу розмову я почну словами заповіді «Люби ближнього свого, як самого себе» (Єв. від Матвія, гл.22.39). Уявімо собі, що кожен із нас почав дотримуватись цього канону. Наскільки б світ став досконалішим, добрішим і, можливо, тоді б добро отримало перемогу над злом, черствістю і безсердечністю.
Люди в усі часи задумувались над цими проблемами, пробуючи дати відповідь на запитання: «Що означає любити ближнього? Що таке добро? Як розпізнати зло?». Про це йдеться і в наймудрішій із Книг—Біблії, в народній творчості, і в художніх творах. Це прагнули осмислити філософі, вчені, поети й прозаїки. Над цим задумувався і вічний мандрівник-філософ—Григорій Сковорода, який стверджував, що «любов викликається любов’ю», що поки людина поводиться чесно, «доти і любов зростає подібно до того, як дерево непомітно з роками росте і само стає сильнішим, ніж смерть». Ці питання турбували і закарпатського письменника Василя Довговича, який стверджував:
                          Все мине! Тільки добре зроблене діло залишається!
                         Добре зроблене діло залишається!
                         Не постаріє воно в віках!
 Над цими проблемами пропоную задуматися сьогодні і вам.

2.Оголошення теми і мети уроку.
На уроці ми працюватимемо над такими пунктами плану:
1.Любов до ближнього у прозовому творчому доробку письменниці.
2.Добро і зло в оповіданні «Буря».
3.Людина і обставини («Подорож»).

А епіграфом до уроку візьмемо слова українського пророка Тараса Шевченка:
                                      Один у другого питаєм,
                                      Нащо нас мати привела?
                                     Чи для добра? Чи то для зла?
                                     Нащо живем? Чого бажаєм?
                                     І, не дознавшись, умираєм.
                                     І покидаємо діла…


                                                                                 -2-
Справді, рано чи пізно людина починає задумуватися над вічними питаннями, сформульованими великим Кобзарем. Розглядаючи твори українських класиків, розкриваючи їх ідейно-художній зміст, ми змогли переконатись, що жоден із митців не оминув цих проблем. Спробувала наблизитись до їх розв’язання й Ірина Невицька у свох оповіданнях із збірки «Дарунок», яка вийшла друком у 1929 році у Пряшеві.

II.Подача нового матеріалу.
Збірка складається з трьох оповідань: «Дарунок», «Буря», «Подорож». У підзаголовку письменниця вказує на жанр творів збірки, називаючи їх повістями.
—Отже, учні, спробуємо з вами вияснити, до якого жанру прози віднесемо вищеназвані твори, і обґрунтуємо свою думку.
—Справді, перед нами оповідання за всіма жанровими ознаками. А називання Іриною Невицькою своїх творів «повістями» не є помилкою, а скоріше вживання слова «повість» у значенні «оповідка», «те, що розповідаю».
—З’ясуємо також, до яких категорій віднесемо поняття любов, добро і зло?
Вашій увазі пропонується для розгляду перший пункт плану.
(Учитель користується таблицею).

п/п
Назва твору
            Проблема
                                      Приклади
1.
 «Дарунок»
1.Любов до ближнього.

2.Людина і війна.

3.Людина і обставини.
1.Дарунок Мирона пораненому хлопчику; ставлення до простих людей села.
2.Мирон і Андрій на полі бою; вболівання за долю людей.
3.Смерть Андрія — дарунок Мирону за добро і любов.
 2.
   «Буря»
1.Добро і зло.


2.Любов до ближнього.
1.Любов Катрусі до батька; ставлення Гриця Кривляка до Олени та до дітей; розбійницькі задуми Олени та її коханця.
2.Священик в бурю йде рятувати душу пораненого Гриця, настановлює його на християнський шлях; рятує з Катрусею село від грабіжників.
 3.
 «Подорож»
1.Людина і обставини.


2.Любов до ближнього.
1.Зустріч вчительки й інженера—випадковість; рятування циганчати від смерті; трагічність розставання.
2.Намагання допомогти молодій вчительці різними людьми.

                               Питання до оповідання «Дарунок».
Учні оповідання прочитали вдома, а на уроці, після короткого викладу змісту прочитаного, тільки працюють над запитаннями до них, користуючись таблицею.
1.В яких ракурсах розкривається образ Мирона в першій половині оповідання?
2.З якою метою автор переміщує своїх героїв на поле брані і ставить їх у незвичайні обставини?
3.Як в оповіданні реалізується проблема любові до ближнього? Чи є це головна проблема?
4.Які проблеми доповнюють головну?

                               
                                                                                  -3-
                                  Питання до оповідання «Буря».
1.Якими нормами моралі керуються в житті герої оповідання?
2.Що можна сказати про Гриця Кривляка як про чоловіка та батька?
3.Що спонукало Гриця до сповіді?
4.Чи є в нього риси для наслідування?
5.Які принципи християнської моралі проповідує Ірина Невицька через образи священика і Катрусі?
6.Як у творі реалізуються добрі і злі начала?
7.Як можна позбутися зла у своїй душі, виходячи з сюжету оповідання?
8.Яку роль у творі виконує метафоричний образ бурі?

                                Запитання до оповідання «Подорож».
1.За яких умов зустрілися молода вчителька і пан інженер?
2.Як зустріч вплинула на долю молодих людей?
3.При яких обставинах найбільш повно розкрилася внутрішня сутність характерів героїв?
4.Які загальнолюдські цінності втілюють в собі герої твору?
5.У чому трагічність зароджуваного кохання?

III.Закріплення матеріалу і висновки.
Наша зустріч з літературними героями  Ірини Невицької наближається до кінця.
—Яких же моральних висновків ми дійшли?
—Співставити біографічні факти Ірини Невицької і сюжетні колізії творів.
—Які принципи християнської моралі проповідує у творах письменниця і чи дотримувалась їх у своєму житті?
—А чи лише в творчості цієї письменниці ми зустрічаємось з такою проблематикою?
—Що ж означає любити ближнього?
—Які причини породжують зло?
—Як можна перемогти його?
—Що ж робити, коли зло вже поселилося в душі?
Обґрунтувати свої думки.
—Прокоментувати доцільність використаного до уроку епіграфа.

IV.Домашнє завдання.
1.Написати твір-мініатюру: «Добро і зло в моїй душі», «Любов до ближнього в моєму серці».





                                                                                     Підготувала вчитель української мови та літератури
                                                                                                                                                                  Данко Х.І.
        

Комментариев нет:

Отправить комментарий