План-конспект уроку з
літератури рідного краю
Мала проза Ірини Невицької ( 10 клас )
Мета: познайомити учнів з оповіданнями письменниці навчити визначати
проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього
аналізу; виховувати позитивні моральні якості, повагу до літератури рідного
краю.
Обладнання: портрет Ірини Невицької, збірки творів
(ксерокопії).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань; лекція з елементами
бесіди.
Хід уроку
I.Мотивація
уроку.
1.Вступне слово вчителя.
Сьогоднішню
нашу розмову я почну словами заповіді «Люби ближнього свого, як самого себе»
(Єв. від Матвія, гл.22.39). Уявімо собі, що кожен із нас почав дотримуватись
цього канону. Наскільки б світ став досконалішим, добрішим і, можливо, тоді б
добро отримало перемогу над злом, черствістю і безсердечністю.
Люди в усі часи задумувались над цими
проблемами, пробуючи дати відповідь на запитання: «Що означає любити ближнього?
Що таке добро? Як розпізнати зло?». Про це йдеться і в наймудрішій із
Книг—Біблії, в народній творчості, і в художніх творах. Це прагнули осмислити
філософі, вчені, поети й прозаїки. Над цим задумувався і вічний
мандрівник-філософ—Григорій Сковорода, який стверджував, що «любов викликається
любов’ю», що поки людина поводиться чесно, «доти і любов зростає подібно до
того, як дерево непомітно з роками росте і само стає сильнішим, ніж смерть». Ці
питання турбували і закарпатського письменника Василя Довговича, який
стверджував:
Все мине! Тільки
добре зроблене діло залишається!
Добре зроблене діло
залишається!
Не постаріє воно в
віках!
Над
цими проблемами пропоную задуматися сьогодні і вам.
2.Оголошення теми і мети уроку.
На уроці ми працюватимемо над такими
пунктами плану:
1.Любов до ближнього у прозовому творчому
доробку письменниці.
2.Добро і зло в оповіданні «Буря».
3.Людина і обставини («Подорож»).
А епіграфом до уроку візьмемо слова
українського пророка Тараса Шевченка:
Один у
другого питаєм,
Нащо нас
мати привела?
Чи для
добра? Чи то для зла?
Нащо
живем? Чого бажаєм?
І, не
дознавшись, умираєм.
І
покидаємо діла…
-2-
Справді, рано чи пізно людина починає
задумуватися над вічними питаннями, сформульованими великим Кобзарем.
Розглядаючи твори українських класиків, розкриваючи їх ідейно-художній зміст,
ми змогли переконатись, що жоден із митців не оминув цих проблем. Спробувала
наблизитись до їх розв’язання й Ірина Невицька у свох оповіданнях із збірки
«Дарунок», яка вийшла друком у 1929 році у Пряшеві.
II.Подача
нового матеріалу.
Збірка складається з трьох оповідань:
«Дарунок», «Буря», «Подорож». У підзаголовку письменниця вказує на жанр творів
збірки, називаючи їх повістями.
—Отже, учні, спробуємо з вами вияснити, до
якого жанру прози віднесемо вищеназвані твори, і обґрунтуємо свою думку.
—Справді, перед нами оповідання за всіма
жанровими ознаками. А називання Іриною Невицькою своїх творів «повістями» не є
помилкою, а скоріше вживання слова «повість» у значенні «оповідка», «те, що
розповідаю».
—З’ясуємо також, до яких категорій
віднесемо поняття любов, добро і зло?
Вашій увазі пропонується для розгляду
перший пункт плану.
(Учитель
користується таблицею).
№
п/п
|
Назва твору
|
Проблема
|
Приклади
|
1.
|
«Дарунок»
|
1.Любов до ближнього.
2.Людина і війна.
3.Людина і обставини.
|
1.Дарунок Мирона пораненому хлопчику; ставлення до простих людей села.
2.Мирон і Андрій на полі бою; вболівання за долю людей.
3.Смерть Андрія — дарунок Мирону за добро і любов.
|
2.
|
«Буря»
|
1.Добро і зло.
2.Любов до ближнього.
|
1.Любов Катрусі до батька; ставлення Гриця Кривляка до Олени та до дітей;
розбійницькі задуми Олени та її коханця.
2.Священик в бурю йде рятувати душу пораненого Гриця, настановлює його на
християнський шлях; рятує з Катрусею село від грабіжників.
|
3.
|
«Подорож»
|
1.Людина і обставини.
2.Любов до ближнього.
|
1.Зустріч вчительки й інженера—випадковість; рятування циганчати від
смерті; трагічність розставання.
2.Намагання допомогти молодій вчительці різними людьми.
|
Питання до
оповідання «Дарунок».
Учні
оповідання прочитали вдома, а на уроці, після короткого викладу змісту
прочитаного, тільки працюють над запитаннями до них, користуючись таблицею.
1.В яких ракурсах розкривається образ
Мирона в першій половині оповідання?
2.З якою метою автор переміщує своїх
героїв на поле брані і ставить їх у незвичайні обставини?
3.Як в оповіданні реалізується проблема
любові до ближнього? Чи є це головна проблема?
4.Які проблеми доповнюють головну?
Питання до оповідання «Буря».
1.Якими нормами моралі керуються в житті
герої оповідання?
2.Що можна сказати про Гриця Кривляка як
про чоловіка та батька?
3.Що спонукало Гриця до сповіді?
4.Чи є в нього риси для наслідування?
5.Які принципи християнської моралі
проповідує Ірина Невицька через образи священика і Катрусі?
6.Як у творі реалізуються добрі і злі начала?
7.Як можна позбутися зла у своїй душі,
виходячи з сюжету оповідання?
8.Яку роль у творі виконує метафоричний
образ бурі?
Запитання до
оповідання «Подорож».
1.За яких умов зустрілися молода вчителька
і пан інженер?
2.Як зустріч вплинула на долю молодих
людей?
3.При яких обставинах найбільш повно
розкрилася внутрішня сутність характерів героїв?
4.Які загальнолюдські цінності втілюють в
собі герої твору?
5.У чому трагічність зароджуваного
кохання?
III.Закріплення
матеріалу і висновки.
Наша зустріч з літературними героями Ірини Невицької наближається до кінця.
—Яких же моральних висновків ми дійшли?
—Співставити біографічні факти Ірини
Невицької і сюжетні колізії творів.
—Які принципи християнської моралі
проповідує у творах письменниця і чи дотримувалась їх у своєму житті?
—А чи лише в творчості цієї письменниці ми
зустрічаємось з такою проблематикою?
—Що ж означає любити ближнього?
—Які причини породжують зло?
—Як можна перемогти його?
—Що ж робити, коли зло вже поселилося в
душі?
Обґрунтувати свої думки.
—Прокоментувати доцільність використаного
до уроку епіграфа.
IV.Домашнє
завдання.
1.Написати твір-мініатюру: «Добро і зло в
моїй душі», «Любов до ближнього в моєму серці».
Підготувала вчитель української мови та літератури
Данко
Х.І.
Комментариев нет:
Отправить комментарий