вторник, 13 октября 2015 г.

Гулей Інга Миколаївна "старший вчитель"



Тема уроку.  «Весь світ був як казка, повна чудес,таємнича, цікава, страшна» (за повістю М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»
Мета уроку: -розглянути картини життя і праці гуцулів, яскраве і глибоко психологічне відтворення їхнього світогляду та світовідчуття, допомогти учням усвідомити самобутність гуцулів, розкрити їхнє своєрідне міфологічне світовідчуття;
- удосконалювати вміння готувати повідомлення за додатковими джерелами інформації;
- сприяти вихованню уважного ставлення до природи, вміння помічати всю красу  Божого світу, бажання відкривати його таємниці та оберігати його; усвідомлювати необхідність здорового способу життя.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  мультимедійна презентація, портрет  М. Коцюбинського, диск із однойменним фільмом С.Параджанова, колаж з карпатськими краєвидами, роздатковий матеріал
                                                                                                                                 Епіграф
Природа-це книга,яку необхідно прочитати і правильно зрозуміти
Мікаель Налбандян
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Вступне слово вчителя
         Слайд 1
         Сьогодні ми поринемо у світ природи, у той чарівний, дивний край, де гори сягають небес, де швидкі потоки стрімко несуть свої води, де світ природи став світом людини, бо у цьому краю змішалося  і переплелось під плином віків таємниче минуле, буденне сьогодення та невідоме майбутнє.
         Іноді здається,що серед цих величних гір зупинився час, аж-ні: тут все змінюється, рухається, живе своїм життям. Цей дивовижний край - Карпати, гірський масив , що розташувався на заході  України. Нам, жителям Закарпаття, цей край здається близьким: тільки виглянь у вікно і ось вони-гори, такі близькі і знайомі. На запитання «Чи були ви у Карпатах?», я  переконана, що більшість із вас відповість : «Так». Але побувати в горах і відчути їх, доторкнутись до них - це зовсім різні речі. Тож сьогодні ми з вами спробуємо заглянути за завісу таємничості цього дивовижного світу, де людина поєдналася з природою, де живуть щедрі душею люди , які називають себе гуцулами.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми і мети уроку. 
           Слайд 2
ІV.  Актуалізація опорних знань.
Евристична бесіда
         -Як у Коцюбинського виник задум написати повість «Тіні забутих предків?»
         - Чому цей твір названо «Тіні забутих предків»?
         -Про що цей твір?
         -Який епізод твору вас найбільше вразив? Обгрунтуйте свою думку.
Вчитель. У творі використано багато слів характерних для людей певного регіону. Такі слова називаються діалектизми.
              Слайд 3
Розгадування кросворду
1.Гірська стежка(плай)
2.Худоба (маржинка)
3.Обгороджений сінокос, неподалік від оселі(царинка)
4.Вогнище (ватра)
5.Чаклун (мольфар)
6.Смереки, рід ялинок (гаджуги)
7.Штани (гачі)
Ключове слово: природа

V.Опрацювання навчального матеріалу
Вчитель.
         Михайла Коцюбинського завжди вабив світ природи. Саме тут він  справді жив, творив, набирався душевних сил. Карпатський край справив на письменника незабутнє враження. У листах з Карпат він писав: «Якби ви знали,яка тут велична природа,який цікавий народ гуцули,з багатою своєрідною психікою, з буйною фантазією, дивними звичаями і мовою».
         -Тож що це за народність, яка так зацікавив письменника?
Досліджували це питання « Дослідники»
А зараз ми почуємо повідомлення про Гуцульщину і людей, які тут проживають 
Повідомлення учнів.
Учень 1.Слайд 4
         Населення Карпат - це лемки , бойки і гуцули.
Багато вчених досліджували, але поки що не прийшли до одностайної думки звідки  походить назва «гуцул». Існує декілька версій щодо походження. За однією назва "гуцул”  – тюркського, половецького, печенізького походження, деякі вчені пов’язують назву "гуцул” з іменем Гецила – братом князя Великої Моравії Ростиславом. Є ще одна версія, яка переконує, що слово походить від молдавського слова "гоц”, "гуц” – "розбійник”, "опришок”.
Учень 2.Слайд 5,6
Горяни є надзвичайно  своєрідним народом, у його культурі зберігається багато специфічних рис, зумовлених особливостями гірського ландшафту,ізольованістю побуту і певною мірою  консервативністю.
Споконвіку гуцули займалися скотарством, лісовими промислами, сплавом лісу на гірських річках. Через природно-географічні особливості Карпат землеробство  було розвинуто слабо. Гуцули відомі художніми промислами, обробкою металу, гончарними виробами, килимарством.
Сьогодні історико-етнографічна територія Гуцульщини  охоплює південні частини Надвірнянського, Косівського та Верховинський район Івано- Франківської області, південну частину Вижницького району, Путинський район Чернівецької та Рахівський район Закарпатської області. Її територія становить 9204 квадратних кілометрів. Тут у 6 містах і 13 містечках (селищах міського типу) та в 243 селах проживає за даними Всеукраїнського перепису населення 2001 року 469тис. 992 мешканці.
 Вчитель.
         Цей самобутній край з своїми законами буття , колоритом полонив М. Коцюбинського. Проте письменник, хоч і був зачарований карпатськими краєвидами прагнув, як  він сам говорив, написати правду про гуцульське життя. Саме тому він не просто описує велич природи, оригінальні вірування, обряди та звичаї карпатців , а намагається зазирнути в душу людини, щоб зрозуміти чим вона живе, чому радіє ,чим засмучується, на що сподівається , як на фоні природи формується  людський характер, внутрішній світ, врешті решт доля людини.
 У повісті порушено ряд проблем соціального, естетичного, морального, філософського характеру.
         - Вдома ви визначали проблеми порушені у повісті. Назвіть їх.
                          Слайд 7
Проблематика
-гармонія між людиною і світом природи
-проблема соціального буття народу
-добро і зло або людська мораль
-сила кохання і неможливість існування без нього
-вплив мистецтва на людину
-сенс життя і смерті
Вчитель .
         Однією із проблем є гармонія світу людини і світу природи. Саме на ній ми сконцентруємо увагу на сьогоднішньому уроці. Протягом уроку ви спробуєте визначити якими складовими представлений світ природи у повісті «Тіні забутих предків». Отож вашим завданням буде заповнити таблицю, яку ми розглянемо наприкінці уроку.
         У повісті «Тіні забутих предків» світ людини і світ природи настільки тісно переплелися, що ми бачимо людину як частинку природи, а життя людей поєдналося з первісними уявленнями предків про Всесвіт, міфічний світ.
                       Презентація про міфічні уявлення гуцулів (Слайди………………).
Вчитель. Таке уявлення про світ можуть створити людини які  живуть у гармонії з природою, які навчилися її не тільки бачити, а відчувати, бо вона і стала їхнім життям, їхньою долею.
         Подивіться на ці краєвиди. Хіба не краса? Так і хочеться помандрувати у гори, зайти далеко-далеко,де інший світ, інші люди, зі своїми віруваннями, своєю мовою, своєю культурою. Своїм, таким   не схожим на наше галасливе міське життя. 
          Красу природи можна побачити, намалювати, сфотографувати, а можна змалювати її художнім образним словом, як це зробив М.Коцюбинський. У повісті багато описів природи.
         -Які описи природи видалися вам найпоетичнішими? Зачитайте їх і обгрунтуйте свій вибір.
Учні зачитують уривки 2
Н-д.1. «Та ось з-за гори встає вже бог-сонце…А долом Черемош мчить, жене зелену кров гір,неспокійну й шумливу…» (с.350)
2.Полонина!...що його голос пропав би у сих просторах…» (с.354)
3. «Води обляли кругом полонини…..будить зі сну полонину»(с.367-368)
Вчитель. Чудові картини природи, чи не так. Проте дивовижний карпатський край став тлом на фоні  якого  ми бачимо труднощі повсякденного життя горян, яким постійно загрожує небезпека, як від природи так і один від одного.
         -Яким показано у творі  щоденне життя гуцулів?(Людське життя сповнене важкої праці, небезпек (смерть Олекси), повністю залежали від сил природи, бо вели натуральне господарство)
Вчитель.Михайло Коцюбинський не тільки змалював неперевершену красу карпатського краю, але як тонкий психолог зумів заглянути в душу людини, зрозумілим , чим ця душа живе.
         Світосприйняття гуцулів найповніше передано через образ Івана, а сюжет твору розвивається через показ не стільки зовнішніх, скільки внутрішніх подій життя героя.
                   Бесіда з елементами дослідження  художньої тканини твору.
           якій родині виріс Іванко і чим він відрізнявся від своїх сестер та братів?
          -Як проводив Іванко час у дитинстві? Про що свідчить його зустріч із щезником? ( Іван був наділений багатою уявою, справді вірив у духів природи і був готовий до зустрічі з ними)
         - Чому весь світ був для нього «як казка,повна чудес».
          -  Не зважаючи на те, що батьки дітей люто ненавиділи одне одного, Іван та Марічка потоваришували. Що єднало їх у дитинстві і юності?             
         (Обоє талановиті: він-грає на флоярі, вона складає і співає коломийки) 
                            Фільм…уривок…(03.21)
         - Чи можемо сказати, що Іванко та Марічка були дітьми прекрасної природи, жили за її законами, і ніщо в їхніх стосунках не порушувало природної чистоти?
         -Чи закінчується казка малих гуцулят?(Ні)
         -Як вона переходить у світосприйняття дорослих молодих людей?(Казка малих дітей по-новому  оживає в повірях та обрядах,у побожному ставленні до сил природи, в поетизації праці. Найкраще це помітно під  час перебування Івана на полонині.
                            Фільм4 (03.08)
-Про що в горах сповіщають трембіти?
-Чи можемо ми стверджувати, що процес народження сиру є своєрідним чаклуванням? Зачитайте цей уривок.
 -За допомогою яких образотворчих засобів автор змальовує цей процес  народження сиру.
 Вчитель. Зверніть увагу : їжа, яку готували з любов’ю, натхненням, ніби чаруючи  під час цього процесу її приготування,  обов’язково несе в собі ту позитивну енергетику, яка робить її корисною і здоровою.
 Вчитель. Ми вже багато говорили про звичаї та вірування гуцулів, і певно ви помітили , що світ казки  не закінчується разом із дитинством, а супроводжує людину протягом життя. У дорослому віці фантастичні уявлення не зникають,а набирають інших форм Стихії природи завжди правлять світом людини.
-  Пригадайте  легенду про гори, яку почув Іван на полонині. Хто за цією легендою створив гори? Поясніть як ви це розумієте.                                                                                                ( Вони –справа рук не Бога, а сатани, бо таять у собі не тільки красу,а й небезпеку,лихо і смерть).
Вчитель.
          Справді автор не ідеалізує життя в Карпатах, немає в творі сліпого замилування природою. Навпаки, ми відчуваємо, яким важким є життя людей , якими суворими є умови праці. Про це свідчать трагічні випадки з життя лісорубів, нелегкі умови праці вівчарів та скотарів, важке господарювання в умовах суворої стихії. Жорстоким присудом гір для Івана стала смерть Марічки. Саме загибель коханої, рідної душі поділила життя Івана навпіл: до і після.
         -Чи зміг знайти Іван сили жити далі? Що врятувало його від духовного зубожіння?
Вчитель. Іван- справжнє дитя природи. Саме серед неї він навчився любити, духи природи подарували йому мелодію, яку він так довго шукав, і ,певно, то була мелодія щастя. Вона відібрала у нього найдорожче, але саме у ній він шукав порятунок, а згодом і забуття.
         -Чому  Іван вирішив одружитися на Палагні? («Бо треба було якось газдувати»)
         - Що давало йому сенс жити далі?   («Тепер він мав коло кого ходити. Не був жадний багатства-не на те гуцул жиє на світі,- саме плекання маржинки сповняло радістю серце. Як дитина для мами-такою була для нього худібка. Весь час, всі думки займала турбота про сіно, про вигоди маржинці».
Вчитель. Природа і праця давали сили жити далі, хоч частина душі Іван  померла разом з коханою.
Проте  жити лише споживацькими інтересами, не відчувати серцем красу зовнішнього світу Іван не зміг, тому й гине фізично.
VІ.Закріплення вивченого
Вчитель. Давайте спробуємо як підсумок  схематично зобразити  якими складовими представлений світ природи у повісті « Тіні забутих предків»
Зразок.                                       Світ природи
Краса пейзажів
Міфологічні істоти
Язичницькі символи землі,вогню,води
Здоровий спосіб життя
Формування духовної людини

Вчитель. Давайте повернемося до епіграфу нашого уроку. Чи можемо ми стверджувати, що гуцули розуміли закони природи тому й жили в гармонії з нею?
         -А чим для вас є природа? Як ви її відчуваєте?
         -Чи можемо ми стверджувати що природа формує духовний і моральний світ людини?
         -Чому ж ми люди з кожним роком все більше і більше віддаляємося від світу природи? Ми безжально нищимо те, що берегли наші предки.
 Вчитель. Тож спробуйте на хвилину уявити ,що звертаєтесь до своїх потомків. Створіть гасло, як змусить їх повернутись до світу природи, відверне від них небезпеку духовного зубожіння.(підготувати листки, які кріпитимуть до дошки)
Відповіді учнів….
 Метод незакінченого речення.
 «Світ природи для мене –це…»
VІІ. Підсумки.
Заключне слово вчителя.  Світ природи-це та домівка, яка наповнює нас енергією життя. Тільки на лоні природи людина набирається сил стає фізично , духовно і морально здоровою особистісю. Памятайте про це, а я хочу завершити урок словами Гете: «Природа-це казка,яку треба читати серцем».

Комментариев нет:

Отправить комментарий