вторник, 13 октября 2015 г.

Гулей Інга Миколаївна "старший вчитель"



Тема уроку. І.Франко «Легенда про вічне життя». Драматизм людських стосунків, роздуми про доцільність безсмертя людини, взаємне кохання як критерій щастя, неможливість його досягнення.
Мета уроку:ознайомити з філософською поезією І.Франка,допомогти учням усвідомити ідейний зміст поезії « Легенда про вічне життя»; розвивати комунікативні навички висловлювати власні думки і враження від прочитаного; поглиблювати вміння аналізувати, зіставляти явища літератури та життя; виховувати усвідомлення того,що любов-найвеличніше з людських почуттів, яке необхідно берегти й цінувати.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-диспут
Обладнання:текст твору, мультимедійна презентація.
                                                                  Ми-янголи з одним крилом. Літаємо
                                                                   тільки тоді,коли когось обіймаємо.
                                                                                     Бруно Ферреро
                                                       Хід уроку
І. Оргмомент
Вступне слово вчителя.
         Кожна людина мріє бути щасливою, але не кожна розуміє, що однією із складових щастя,однією із найшляхетніших цілей життя й одним із найбільших виявів людяності є любов. Саме вона підносить людину до небес і може скинути у прірву розпачу,кличе на подвиги і провокує зради, змінює долі й творить історію. Недарма, саме любов проголошено у Біблії найвищою людською чеснотою. Тож,як ви вже, певно, здогадалися сьогодні ми поговоримо про любов-таємне і святе почуття , оспіване багатьма письменниками, й І.Франком зокрема.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
         Говорячи про любов ми не можемо не пригадати збірку І.Франка
«Зів’яле листя», яка є шедевром інтимної лірики в українській літературі.
-Яким людським почуттям пройняті рядки цієї збірки? Вмотивуйте свою думку.
-Чим для письменника, на вашу думку, було кохання –спокусою,
благословенням чи тяжким гріхом?
А зараз ми послухаємо у вашому виконанні поезію «Чого являєшся мені у сні?» ( Читає 1 учень)
Чи готовий автор цих рядків відмовитись від почуття, яке спопеляє його душу? (Ні) А чому?
 ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Тема любові звучить не тільки у поезіях « Зівялого листя». Письменник неодноразово звертається у своїх творах до теми  взаємного кохання, яке окрилює людину, і не залишається байдужим до драми тих,чиє серце розбилось від нещасного кохання.
Оголошення теми, мети (запис у зошити)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя.
У 1898 році, через два роки після виходу друком збірки «Зів’яле листя», світ побачила ще одна збірка ліричних творів І.Франка. Поет назвав її «Мій Ізмарагд».
Коротке повідомлення учня про збірку,її назву, основні мотиви
( слайд 2,3,4)
Саме у цій збірці було вміщено «Легенду про вічне життя»- твір, у який ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці.
Вічність…Це слово завжди ніби приховує якусь таємницю, манить до себе. Люди завжди бажали отримати «вічне життя»-кожен по-своєму. Але чи варто про це мріяти, чи хоче людина побачити смерть рідних людей, чи готова жити далі, коли їх поруч нема?
         Так уже влаштоване наше життя,що ми не можемо без інших людей, без спілкування,співпраці з ними,їхньої допомоги й підтримки і, звичайно,їхньої любові. Мабуть, і найбільший егоїст не буде почуватися щасливим, маючи все для задоволення своїх потреб, але залишений сам-один.Тому цілком природною є потреба людини любити, бути любимою,мати сенс життя.
Над цим у своїй філософській ліриці розмірковує І. Франко,над цим поміркуємо і ми, адже у «Легенді про вічне життя» письменник продовжує тему любові й висуває тезу про взаємне кохання як критерій щастя, розмірковує про безсмертя людини, драматизм і дуже часту непередбачуваність людських стосунків.
      Зверніть увагу на епіграф, який ми записали. Наприкінці уроку ви спробуєте його закінчити.
Вдома ви мали можливість ознайомитись із змістом легенди.
Продовжте рядок(слайд 5)
Робота в групах
1 ряд(визначає жанр)
-Жанр твору (філософська легенда)
-У яких творах піднімаються вічні питання людського життя?Які вічні проблеми піднято у цьому творі?(Філософська лірика-це твори ,у яких передано думки й почуття, викликані складними проблемами буття,зокрема проблеми життя і смері,роздуми про сенс людського життя)
-Легенда-це (розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя  й діяльність якоїсь особи).(Слайд6)
2 ряд (визначає тему, ідею; пояснюють,що таке тема та ідея)
-Тема- прагнення людей здобути вічне життя, їх нездатність керувати обставинами та власним щастям
Ідея-возвеличення взаємного кохання як одного із критеріїв людського щастя,прагнення людини бути щасливою, навіть якщо для цього треба відмовитись від безсмертя.(Слайд 7)
3 ряд (визначає сюжетні елементи композиції твору)
-Сюжетні елементи композиції:
Експозиція- Олександер Великий весь світ звоював
І отсе в Вавілоні, мов бог раював.
А побожний аскет вік в пустині прожив
Зав’язка- На ж тобі сей малий золотистий горіх.
Розвиток дії-
Кульмінація- А без щастя, без віри й любові внутрі
Вічно жить — се горіть вік у вік на кострі!
Ні, богине! Візьми свій дарунок назад!
Розвязка- Прояснів його ум, серце збулось химер,
                        А в опівніч саму Олександер умер.

Робота з текстом
 Зачитати перші два рядки легенди. Про якого «Олександра Великого» буде йти мова у творі?
Коротка презентація про Олександра Македонського      (слайд 8 )

Евристична бесіда.
-Що подарувала богиня «побожному аскету»?
-Як аскет заслужив у богині чудодійний горіх?(Молитвою і постом)
-Якою магічною силою був наділений золотистий горіх?( Зачитати слова богині)
-Чому аскет передав горіх цареві,адже це був дар про який він мріяв?(Він просив вічного життя, бо йому непотрібні були матеріальні цінності, але потім злякався, бо життя –це-боротьба, а вічне життя-це вічна боротьба. Хотів,щоб цар вічно жив для добра мільйонів) (Зачитати цитату «Та ось сумніви…Се ж безумство…)
-Чи скористався подарунком Олександр Македонський?
-Чому він це зробив ?(Кохання до дівчини) Автор вказує на те, що навіть сильні люди можуть бути слабкими.(Зачитати цитату « Та дівчини рабом…мов,пожар не згаса».)
-Чому цар передав горіх коханій ?(Бо дуже кохав її і не хотів без неї жити вічно).(Зачитати роздуми царя «Вічно жить…ти сам умирай»)
-Чому,на вашу думку, дівчина взяла від царя горішок, хоч і не кохає його?
-Якою автор зображує Роксану?( « З її уст вилітають бажання страшні…» ).  --Які художні засоби використовує автор, змальовуючи улюбленицю царя? (епітети «предивна краса», «горда красуня», «вогкі очі»; метафори «іскри горять»; порівняння «наче злі вороги»)
 -Чи імпонує вам її поведінка?(подвійна зрада: бере дарунок і отруює царя) ---Чого вона прагне чи є для неї любов найважливішою цінністю?На вашу думку чи варто довіряти таким людям?
 Робота з підручником.
Розгляньте ілюстрацію до твору (с.126). (Слайд 9)
-Який епізод твору змальовано? Кого з персонажів зображено? Чи зумів художник передати почуття людей?
Висновок.Часом ми кохаємо людей, які  нас не варті.
- Яким ми бачимо Птоломея? (цит. « Хоч не любить її..»)
- Які епітети й порівняння використовує автор,змальовуючи Птоломея?
 -Яку оцінку його діям ви можете дати?( Зрадник,нерозважливий у стосунках,байдужий)
-Хто хотів врятувати життя царю?(Зачитати слова куртизанки).
-Як ви оцінюєте вчинок куртизанки? Чому і вона не скористалася подарунком долі?
-Що сталося з подарунком богині?
-Чому  Македонський спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людям?(Зачитати монолог Олександра « Вічно жить і любить…се горіть вік  у вік на кострі»
 Спробуємо схематично зобразити шлях, який здійснив чарівний горішок
(слайд ) Учні записують:
Богиня-аскет-цар-Роксана-Птоломей-куртизанка-цар-вогонь
-Чому горішок повернувся по колу туди звідки почав свій шлях?( Усе в житті рухається по колу і повертається на свої місця)
-Чому ніхто не наважився ним скористатися?
-Як ви думаєте якби золотистий горішок  міг змінювати колір,він то яким би він став, коли переходив із рук в руки? Скористайтесь підказкою і обгрунтуйте свій вибір? (Слайд 11)
                      Символіка кольорів
Червоний-могутність,                       
пурпуровий-шалене кохання,пристрасть,
жовтий-зрада,                          
чорний-влада і сила,трагічний кінець,загибель,
білий-невинність, чистота,
синій-спокій, холод, депресія,
зелений- життя
аскет
білий
цар
Червоний, пурпуровий,
дівчина Роксана
Жовтий, чорний-
Птоломей
синій
куртизанка
зелений
цар
чорний

Проблемне питання.
Чи згодні ви з тим ,що кожен намагався купити любов?( Це –гріх,бо святими почуттями не торгують)
Висновок.Олександр Македонський-сильна могутня людина, воїн,цар не зміг жити без любові, не зміг пробачити зради, бо без любові не бачив сенсу жити далі.
-А що б ви зробили  з горішком безсмертя? Усні відповіді учнів
V. Закріплення вивченого
Метод «Мікрофон».
       Філософська проблема про життя і смерть є актуальною в усі часи. І.Франко показав у «Легенді про вічне життя »  своє бачення сенсу людського життя. У чому ,на думку автора, сенс людського життя? ( Нема сенсу жити без любові). 
А у чому ви бачите сенс людського життя?
Складання сенкану до слова життя
ЖИТТЯ
ПРЕКРАСНЕ,ЧУДЕСНЕ
НАРОДИТИСЬ,ЛЮБИТИ,ТВОРИТИ
ДАРУВАТИ РАДІСТЬ ІНШИМ ЛЮДЯМ
ЛЮБОВ
                      Закінчити епіграф

VІ. Підсумки
 Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми з вами через призму твору І.Франка побачили , що людське життя непередбачуване: ми народжуємося, живемо, творимо, здійснюємо подвиги, досягаємо нових вершин заради любові. А без неї людина не прагне до вічного життя, бо саме любов і є сенсом людського буття. Завершити урок я хочу словами Марії Терези
…життя-це виклик, прийми його,
життя-це обов'язок, виконай його, ..
життя-це любов, насолоджуйся нею, ..
життя таке чудове, не погуби його! 
Дом.робота. Скласти усно есе « У чому я вбачаю смисл свого життя?» або
«Чи варто жити без любові?»

Комментариев нет:

Отправить комментарий