вторник, 13 октября 2015 г.

Гулей Інга Миколаївна "старший вчитель"



Тема уроку. Василь Симоненко « Ти знаєш, що ти- людина?». Громадянський  
                     мотив у поезії   
Мета уроку:продовжувати опрацьовувати поетичну спадщину В. Симоненка,
                     зокрема визначити громадянський мотив програмової поезії;
                     розкрити її ідейну спрямованість; розвивати пам’ять, увагу, логічне
                     мислення, вміння висловлювати власні роздуми про сенс людського
                      буття, патріотизм,почуття власної гідності і самодостатності;
                     формувати кругозір, світогляд; виховувати патріотизм, гуманне
                     ставлення до оточуючих, любов до рідної землі, почуття гордості
                     за свою державу, відповідальність за майбутнє Батьківщини.    
Тип уроку: урок вироблення умінь і навичок
Обладнання: портрет В. Симоненка, бібліотечка його творів, аудіозапис поезії
                                                               Хочеться бути людиною,хочеться робити
                                                               гарне і добре…
                                                                                        В.Симоненко
                                                  ХІД УРОКУ
І. Організація навчального процесу.
   Вчитель. Ось і лунає знову дзвінок і ми з вами поринаємо у чудесний світ поетичного слова. Слова пристрасного, мужнього і водночас з цим такого ніжного, теплого, лагідного. Це і не дивно, адже ми розпочали вивчати поезію талановитого майстра поетичного слова, якого ще називають «лицарем на білому коні» в українській літературі. І це, звичайно, Василь Симоненко.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
Вчитель.На попередньому уроці ми познайомились із життєвим і творчим шляхом письменника. Отож зараз перевіримо, як ви виконали д.р.
1.Бліц-опитування
1.В якому році народився письменник?(1935)
2.Яка земля є батьківщиною письменника?(Полтавщина)
3. Хто виховував хлопчика?( мати, дід, бабуся; батько покинув сім’ю)
4.Де навчався В. Симоненко після закінчення середньої школи?(Київський ун-т ім.. Т.Шевченка ; ф-т журналістики).
5.Ким працює після закінчення ун-ту?( журналістом)
6.Назвіть збірки молодого письменника? (« Тиша і грім»,  « Земне тяжіння»)
7. Скільки років прожив В. Симоненко?( 28)
8.У якій поезії письменник стверджує
            Можна все на світі вибирати ,сину,
            Вибрати не можна тільки Батьківщину. ( «Лебеді материнства»)
2. Виразне читання напам’ять поезії «Лебеді материнства».
3.Розгляд учнівських ілюстрацій, їх коментар.
4. Зачитати сенкан до слова Батьківщина.
Зразок.   Батьківщина
               Своя, єдина
               Народжуєшся, ростеш, виростаєш
               Дає людині певні права
               Сім’я
5. Розгадування кросворду.


М
А
Т
И



К
О
Л
И
С
К
О
В
А


-


Л
Е
Б
Е
Д
І  


Т
А
Н
Ц
Ю
В
А
Л
И


Д
О
Р
О
Г
У

У
К
Р
А
Ї
Н
И


В
І
Р
Н
І
С
Т
Ю



П
А
Ш
К
Е
В
И
Ч














1.Хто співає синові пісню?
2.За жанром « Лебеді материнства» це….
3.Хто припливе до синової колиски?
4.Що робили лебеді « в хаті на стіні»?
5.Куди вирушить син, коли виросте?
6. З якого краю прийдуть верби і тополі?
7. З чим асоціюється в укр. фольклорі образ лебедів?
8. Композитор, який написав музику до пісні « Виростеш ти ,сину».

 ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
 ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Людина…Таке просте і знайоме нам слово, але яка глибінь криється у звучанні цього слова. Можна сказати людина, а можна ЛЮДИНА!
Що ж насправді означає це слово ми спробуємо зараз з’ясувати. Вдома вам потрібно було виписати тлумачення цього слова з тлумачного словника.
Учні.Слово багатозначне.
            1.Одиничне до людини.
            2.Будь-яка особа, кожний індивід, персона.
            3.Особа, як втілення високих інтелектуальних і моральних властивостей.

Вчитель.В Симоненко жив у таку добу, коли зовсім не цінувалася людська індивідуальність. Усе робилося нібито «для держави», «для її світлого майбутнього», і було неважливо,якою ціною. Але ж держава-це не якесь міфічне поняття, держава складається з тисяч, мільйонів людей, особистостей,і саме для них вона має працювати, про них дбати і їх цінувати. Під впливом ідеалогічної пропаганди й самі люди перестали поважати себе, розуміти свою неповторність та швидкоплинність людського життя.
В.Симоненко сміливо ламав стереотипи,оспівуючи не полководців, керівників, героїв, а простих людей, які творять щоденний подвиг, як, наприклад, баба Онися, що віддала фронтові всіх своїх синів, мудрий дід, який навчив онука першим премудростям життя, як жінка-мати, яка щоденно дбає про свою родину,дітей. Таких героїв письменник бачив навколо себе , про таких неповторних особистостей він і писав. В.Симоненко стверджував, що людина це
не частина системи, кожна людина є неповторною, особливою, кожна проживає своє неповторне життя. Саме про це він пише у поезії , яку ми зараз почуємо,
« Ти знаєш, що ти людина». Ця поезія належить  І почуємо її вперше у виконанні самого автора.
 2.Звучить аудіозапис поезії.
3.Евристична бесіда.
1.Яке враження на вас справила ця поезія?
2.До кого звертається поет у творі?(До всіх і до кожного зокрема)
3. З якою метою він це робить?(Змусити кожного задуматись над сенсом людського життя)
                        4.Як автор зображує людину?(Як неповторну особистість)
                      5.Чим стурбований поет?( Щоб людина прожила достойно життя)

4. Читання поезії учнями.

5.Бесіда з елементами аналізу.
            1.Якою є тема цієї поезії?
(Тема:роздуми письменника про швидкоплинність людського життя, протягом якого кожен повинен встигнути покохати, зробити добрі справи)
            2. Визначте основну думку поезії?
(Людина –велике створіння на землі, потрібно гордитися цим і не забувати, що кожна людина неповторна).
            3.Визначте композицію(побудову) поезії.
(Складається з 4 пятирядкових строф).
            4.Як ви розумієте зміст першої строфи?( Абсолютно однакових людей немає)
            5.Про що говорять останні рядки другої строфи? (Поет не ідеалізує людину, світ, а реально ставиться до життя)
            6.Розкрийте підтекст рядків
                        Сьогодні усе для тебе-
                        Озера, гаї, степи…
(Щастя не лише в матеріальних благах, достатку;людина має розуміти красу природи, прагнути жити в гармонії з навколишнім світом та із собою самою).
            7.Як ви розумієте поетове застереження « Гляди ж не проспи!»( Є люди, які думають, що у них все попереду, не поспішають робити добро іншим , любити.)
             Складання схеми
                                         єдина
            ЛЮДИНА            все для тебе
                                          жити треба
                                          не проспи

            8.До якого виду лірики належить цей вірш? (Громадянської).
6.Теорія літератури.
Вчитель.У багатьох віршах розповідь ведеться від першої особи. Цю витворену уявою автора особу називають ліричним героєм.
Записати. Ліричний герой-друге ліричне «Я», своєрідна форма втілення  думок, почуттів автора.
Не потрібно ототожнювати постать автора з ліричним героєм. Через свого ліричного героя поет може передавати найрізноманітніші почуття, витворені власною уявою чи ті, що пережив сам або інші люди.
            - Яке громадянське кредо ліричного героя простежується в поезії? ( Бути корисним для суспільства).
            -Яким ви бачите ліричного героя поезії «Ти знаєш, що ти людина?»
(Образ люблячого сина-патріота, що ставиться до людини не як до частини від загального, а неповторної особистості з власним світоглядом, почуттями, переконаннями, що мають право на існування).
7.Художні особливості поезії
            -Що таке риторична фігура? Чи зустрічаємо ми її у поезії?З якою метою автор ставить таке запитання?
            -Епітети: «люди-добрі, ласкаві, злі».
            -Повтори…
Пояснити епіфора, анафора.
Епіфора-повтор однакових слів або словосполучень наприкінці декількох рядків або строф, прозових фраз або образів.
Усмішка твоя-єдина,
Мука твоя-єдина…
            І жити спішити треба,
            Кохати  спішити треба

Анафора-повтор звуків або однакових слів на початку декількох рядків або прозових фраз.
Ти знаєш,що ти- людина?
Ти знаєш про це чи ні?
            Інші ходитимуть люди,
            Інші кохатимуть люди.

Вчитель. Вірш « Ти знаєш, що ти –людина?» простий за своєю побудовою, але з глибоким філософським підтекстом. Автор змушує нас замислитись над тим, хто ми є і для чого прийшли в цей світ. Тож недивним є те, що цей вірш, який так зачіпає за живе своєю простотою неодноразово намагалися покласти на музику. Сьогодні ми з вами почуємо дві версії пісень на слова В. Симоненка.
8.Звучить виконання пісні у супроводі гітари.
Вчитель. Отож кожен із нас перш за все Людина , і потрібно гордо нести це ім’я. Вдома ви повинні були написати твір-мініатюру « Що для мене означає бути Людиною?» ( Учні зачитують свої твори).
V. Підсумки уроку.
Вчитель. Спробуємо закріпите вивчене. Складемо сенкан із словом людина.
Зразок.   Людина
                 єдина , неповторна
                 жити, творити, любити
                 прожити своє життя гідно
                 особистість

 Вчитель. А на завершення уроку ми почуємо цю поезію у виконанні популярної української групи « Пікардійська терція». До речі, у одному із інтерв’ю співаки сказали, що вважають цю поезію девізом свого життя.
Звучить пісня у виконанні « Пікардійської терції»

VІ. Оцінювання.
VІІ. Дом.робота. Вивчити напам’ять поезію, скласти свій девіз(кредо) життя, скласти сенкан до слова життя.


Комментариев нет:

Отправить комментарий