воскресенье, 11 октября 2015 г.

Баб'як Наталія Степанівна "вчитель-методист"



Тема.   МАРІЙКА  ПІДГІРЯНКА.   П`єса “У чужому пір`ю”
Мета: ознайомити  учнів із творчістю закарпатських письменників, виховувати
             любов до рідного краю, до рідної культури, мови, уміння логічно мислити.
Обладнання: портрет Марійки Підгірянки, ксерокопії фотографій, тексти п`єси,
                       ілюстрації до твору.

        Х І Д   У Р О К У

1. Ознайомлення учнів із темою уроку.
    Учні пригадують, що вони вже вивчали твори письменниці у 4-му класі.
   Коротка розповідь вчителя про письменницю, її діяльність на теренах Закарпаття.
Матеріал для вчителя.
     Народилася Марія Омелянівна Домбровська (Ленарт) на Прикарпатті в селі Білі Ослави 29 березня 1881 року в сім`ї лісничого.
Читати і писати навчив її дідусь. Закінчила вона лише двокласну початкову школу. Але була кмітливою, розумною і продовжила навчання самостійно. Коли підросла, то склала іспити за учительську семінарію і отримала атестат народної вчительки. Це було у 1900 році. І з того часу вчителювала у різних селах Галичини та на Закарпатті.
На знак любові до карпатського краю, його людей прибрала собі псевдонім Марійка Підгірянка. Про себе вона писала так:
     “Я самоук, несміливе дитя підгір`я. Списувала те, що мені старі ліси розказували. Та не знаю, чи добре я розуміла смерекову мову. Почала писати дуже рано, оскільки чула душевну потребу вилити на папір ті враження, якими напувала мене краса природи”.
   Саме про цю красу природи складала вона свої  вірші. І твір, який ми розглянемо сьогодні, теж змальовує нам надзвичайну красу рідного краю.
2. П`єса “У чужому пір`ю”.
     Ми сьогодні будемо вперше розглядати такий твір як п`єса.
Пит. Що ж таке п`єса? Чим відрізняється цей твір від тих, які ми вже вивчали? (Це твір, призначений для вистави на сцені. У ньому діють різні персонажі, які розмовляють між собою, щось роблять).
   П`єсою називається літературний твір, в якому життя відображається через висловлювання та дію самих персонажів. Слово “п`єса” має синонім - драматичний твір. Грецьке слово “драма” означає - дія.
     Ви прочитали п`єсу вдома. Тому зараз пригадаємо собі зміст твору.
Питання за текстом
1. На скільки частин поділяється п`єса? (На три частини, які назива-
    ються дії).
 2. Назвати головних персонажів п`єси (Синичка перша, Синичка друга, Вітер, Цвіркунчик). Які ще герої діють у п`єсі? (Квіточки).



 3. Про що йдеться у першій дії?
     (У долині сталася новина. Одна Синичка захотіла жити по-панськи, і тому вирішила змінитися і полетіти в чужину, там жити серед панів).
 4. Як Синичка І  хотіла змінитися? (Знайти і зачитати слова із тексту)
 Синичка 1.
     Не хочу я бути така, як ти, проста.
     Придбала я, бачиш, фарблених доста.
     Свої пера я зірвала, хоч боліло.
      Тепер межи панські птахи піду сміло.
     Тепер приймуть мене в своє товариство.
Синичка 1.
     Я ще хочу собі голос геть змінити...
     Буде мені між панами добре жити.
Синичка 1.
     Бо кращого товариства ти не знаєш,
   Лиш з простими синицями проживаєш.
   А я бачила щось ліпше, як синиці,
   Я бачила пишні панські, горді птиці...
   Коли б мудра, то пішла би враз зі  
                                                     мною
     Я заміню тобі голос і настрою.
5. Хто відмовляє її від такого вчинку? (Синичка ІІ). Які слова вона промовляє до сестри?
Синичка 2.
     Ти не мудра , сестро моя, тож пізнати,
     Що не свої, лиш чужії маєш шати.
     Чуже пір`я вітер здує і застинеш.
     Жаль тебе, нещасна сестро, бо загинеш.
Синичка 2.
     Ой будеш ти, моя сестро, дуже бідна,
     Бо ні чужим, ані своїм не потрібна.
     Свої тебе не пізнають, відречуться,
      А чужії над тобою насміються.
    Схаменися, сестро люба, поки час ще:
    Між своїми все найліпше і найкраще.
6. У кого просить Синичка ІІ допомоги? (У Вітрика).
7. Де відбуваються події у другій дії? (В чужому краї).
     Який там краєвид? (Пишний сад, різні пальми...)
8. Кого зустрічає Вітрик у цьому краю? (Ніч, яка дарує кожному сон)
9. Про кого розповідає Ніч Вітрику? (Про пташку, яка сумує і сама не
    знає чого, що їй бракує).
10. Про яку допомогу просить Вітрик Ніч? (Він просить покропити шати Ночі, можливо цей запах рідного зілля нагадає  пташці рідну домівку)
11. Як подіяв цей запах на СиничкуІІ?  (Вона пригадала, що десь чула
     цей запах, він нагадав їй рідну домівку, і вона вирішує повернутися  у
     рідний край).
12. Чи повернулася СиничкаІІ додому? (Так).


13. Як зустріли її у долині? (Вони привітали її радо і простили їй   
      провину).
     ІІІ. А тепер спробуємо собі уявити, що ми в театрі і дивимось останню дію п`єси “У чужому пір`ю” . Учні восьмого класу заграють нам третю дію, і ми ще раз пригадаємо собі її зміст.
( Учні грають третю дію ).

   ІV. Питання за п`єсою.
     Отже, Синичка ІІ  повернулась додому і нарешті відчула себе щасливою. Чому вона не залишилась жити серед панів?
(Учні висловлюють свої думки).
   -  Чому навчає нас ця п`єса? (Кожен висловлює свою думку). Знайти в тексті ці слова і зачитати їх.
Основну думку записують у зошити: п`єса навчає нас любити рідний край, плекати рідну мову і все робити для розквіту рідної землі.
   - Чи треба, на вашу думку, прощати людей, які помилились у чомусь? Чи треба їх наказувати? (Людині завжди треба дати другий шанс виправити свої помилки. А якщо людина визнала свою провину, то вона вже сама себе покарала і зрозуміла, що вчинила недобре).

V. Підібрати  прислів`я, яке б відповідало основній думці п`єси.
Прислів`я та приказки
  /Котрі  із  них  найбільше  відповідають основній думці тексту/

1. Свій край - як рай, чужа країна - як домовина.
2. Кожному мила своя сторона.
3. За рідний край - хоч помирай.
4. Який народ, такі й порядки.
5. Кожний край має свій звичай.
6. Поганому синові батьківщина не в моду.

  VI. Проаналізувати дитячі ілюстрації до п`єси.
  VII. Домашнє завдання. Висловити своє ставлення до Синички ІІ
          (усно).

Комментариев нет:

Отправить комментарий