воскресенье, 11 октября 2015 г.

Данко Христина Іванівна "старший вчитель"



                                Незмінювані іменники ( 6 клас )

Мета уроку: поновити в пам’яті учнів усе вивчене про незмінювані іменники, повправляти у виділенні таких іменників з тексту, вживанні у зв’язному мовленні, у визначенні їх роду, заохотити до роботи із словником; прищеплювати несприятливе ставлення до хуліганства та байдикування.
Обладнання: підручник, словники.

                                                Хід уроку

Учитель.
  Уже тиждень школярі розбігалися після уроків не з радісним галасом і жартами, а із сльозами. Поспішали додому, притримуючи пальтечка, кожушки й курточки руками. Бо не було на них… ґудзиків.
  Так-так, усі ґудзики хтось щодня ретельно зрізав на всіх одяганках, залишених у шкільнім гардеробі. Уже й чергові у роздягалці пильнували, і прибиральниця чатувала з віником—нічого не допомагало. Ґудзики продовжували зникати, а зловмисник гуляв на волі.
  Аж ось у гардеробі було знайдено записку.

  Якщо ви, зубрили-відмінники, не будете підказувати на уроках бідолашним двієчникам, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу.
  З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначали в жодному мені.
  Не шукайте мене. Бігаю я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на метрі.    Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.
                                                                                          Фантомас з кіна

Завдання 1. Вказати допущені помилки у тексті (усно). Які іменники вжито неправильно? Як потрібно сказати?
Записати до зошитів незмінювані іменники у правильній формі. Пояснити значення кожного із слів, у разі потреби звертаючись до словника.

Учитель.
Цей «документ», поцяцькований масними плямами й кляксами, потрапив до рук чергових.
—Тепер ми того поганця розшукаємо!— зраділи вони.
—Але як?— здивувалася старенька прибиральниця.— За відбитками пальців? За почерком? За запахом?
—Простіше!— пояснили чергові.— Шукатимем того, хто не знає незмінюваних іменників!
Учителька охоче згодилася допомогти черговим. У класі вона продиктувала учням таке речення:

І Київ радісно шумить над шахтами метро.

Завдання 2. Визначити відмінок іменника метро.
Завдання 3. Списуючи текст, ввести замість крапок іменник метро. Визначити відмінок іменника метро у кожному з речень.

Ми приїхали у Дарницю на … . Вийшовши з …, попрямували зеленими вулицями. Нашим … неможливо не милуватися.






                                                                        —2—

Учитель.
Усі шестикласники із завданням упоралися. Тому пошуки зловмисника були продовжені. Учителька запропонувала таке завдання.

Завдання 4. Ввести у речення словосполучення українське кіно, швидке таксі, запашне какао. Прочитати складені речення.

Учителька ходила між рядами парт і перевіряла написане. Раптом вона зупинилась і виразно озирнулася у бік чергових-слідчих.
—Ану, Вікторе, читай свої речення.
—Після кіна я поїхав автом додому пити какау…
Увесь клас вигукнув в один голос:     
—Нарешті упіймався! Гудзикоріз! Злодій ґудзиковий!
Оточивши Віктора, діти почали його соромити. Той, спаленівши від сорому, розштовхав однокласників і дременув геть.
Швидко біг хлопець, аж вітер свистів у вухах. Захекавшись, влетів у під’їзд, на одному подиху вибіг крутими сходами нагору. Бадьоро попрямував до кухні і… закляк на порозі.
Біля стола, простягнувши довгі ноги з кутка в куток, сиділо синє страховисько. Голова лиса й кругла, як ополоник, вуха товсті й блискучі, як вареники, очі—як фари мотоцикла.
—В-в-ви хто? А т-т-т-тут що?—затинаючись промовив Вітя.
—Я «Фантомас з кіна», як ти мене обізвав. Хто ж це всидить «у кіні», якщо його ганьбитимуть? Ти прикриваєш своє ґудзикове розбійництво моїм ім’ям—це ще куди не йшло. Але писати від мого імені листи граматичними помилками!..
—Я… н-не хотів,—затинався Віктор.—Я н-н-не знав…
—Отож бо, що не знав!—гримнула синя потвора.—Зараз знатимеш! Ану неси підручника! Зараз усе вивчиш, я тобі не вчителька… я тобі…
Далі Вітя вже не чув, бо з жахом кинувся до портфеля за підручником.
—Параграф тридцять четвертий!—пролунав з кухні розкотистий бас.
Хлопець, не тямлячись, гортав сторінки. Чоло зросив холодний піт. Ось він, нарешті, параграф тридцять четвертий…
—Читай!—прогарчало над вухом.

Завдання 5. Робота з підручником. Читання правила. Бесіда за змістом параграфа.

Синюще ручисько сунуло Віті під носа зошит.
—Пиши!—прогримів.

Завдання 6. Словосполучення солодке ситро, дзвінке сопрано, жвавий поні поставити у формі місцевого відмінка, пояснити значення іншомовних слів, у разі потреби звернутися до словника.

Завдання 7. Поставити у формі давального відмінка: Олена Коваленко, Іван Коваленко, Софія Ротару, Семен Олійник, Тетяна Олійник.

—Це вже краще,—заплямкало синіми губами страховисько, перевіривши написане.—Тепер вгадуй та записуй відповіді.







                                                                  —3—

Завдання 8. Написати назви столиці Грузії та Японії. Написати, як зветься поїздка за кордон, стоянка паровозів або вагонів, автомобіль з лічильником для проїзду за плату, перелік страв, найменша пташка, кольорові нитки для вишивання. (Відповіді: Тбілісі, Токіо, турне, депо, таксі, меню, колібрі, муліне). Як дізнатися про походження того чи іншого слова? З яких мов запозичені слова таксі, депо? (Робота із словником.)

Віктор закінчив писати. Ручка в пальцях напружено тремтіла. Піт краплями стікав з чола.
—Так,—процідив крізь зуби Фантомас.—Іди до школи.
Хлопець кулею вилетів у коридор.
—Стій!—почулося з кухні.—Сьогодні ж запишися до спортивної секції. Чув? Щоб без діла мені не тинявся. Дома книжки читай! Мамі допомагай! Чув?
Вітя кинувся до дверей.
—Стій!—почулося навздогін.—Запиши домашнє завдання. (Учитель задає та коментує завдання.)
Попришивавши на школярський одяг у гардеробі всі вкрадені ґудзики, Віктор записався відразу в три спортивні секції. Наступного дня він одержав найпершу в своєму житті десятку з мови. За такі вправи.

Завдання 9. До іменників Баку, Золя, Дефо, журі, пюре дібрати означення-прикметники.

Завдання 10. Поставити у формі родового відмінка такі словосполучення: просторе фойє, здоровенний шимпанзе, тепле кашне.
              

































  Якщо ви, зубрили-відмінники, не будете підказувати на уроках бідолашним двієчникам, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу.
  З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначали в жодному мені.
  Не шукайте мене. Бігаю я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на метрі.    Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.
                                                                                          Фантомас з кіна




Ми приїхали у Дарницю на … . Вийшовши з …, попрямували зеленими вулицями. Нашим … неможливо не милуватися.






  Якщо ви, зубрили-відмінники, не будете підказувати на уроках бідолашним двієчникам, я поріжу всі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу.
  З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначали в жодному мені.
  Не шукайте мене. Бігаю я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на метрі.    Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні.
                                                                                          Фантомас з кіна



Ми приїхали у Дарницю на … . Вийшовши з …, попрямували зеленими вулицями. Нашим … неможливо не милуватися.










Комментариев нет:

Отправить комментарий